sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

So long, and thanks for all the fish

Nyt se hetki on sitten koittanut. Kevään opiskelijavaihto on takanapäin. Aamulla siivooja kävi suorittamassa tupatarkastuksen, rinkka on pakattu, kymmenen kilon paketti reilaamiseen turhaa omaisuutta lähetetty Suomeen. Illalla juna kohti Zagrebia, Kroatiaa ja reilun kahden viikon päästä löytänen itsenin Suomesta.

Vaikka olen täälläkin pariin otteeseen moittinut huonoa tilannettani opintojen suhteen, oli minulla silti haikea mieli lähteä täältä pois. En ole ikinä stressannut opintojeni, tai minkään, takia näin paljoa ja samalla suorittanut näin vähän. Tämä tietenkin hankaloitti erittäin paljon yleistä viihtymistä.

Kaikesta huolimatta erilaisia kokemuksia on kertynyt todella paljon. Kokemuksia, joita Suomessa ei voi kokea. Samoin ehdin tutustua ihmisiin ympäri maailman. Taisimme yhtenä iltana parin ystävän kanssa lyödä kättä päälle, että käymme jatkossa vuosittain Münchenissä Oktoberfestilla. Lupauksethan on pidettävä.

En ollut ennen vaihtoon lähtöä sen kummemmin suunnitellut matkustavani mihinkään, sillä tiesin lähteväni lopuksi reilaamaan. Matkoista eri paikkoihin olen blogissani lähinnä puhunutkin, joten ei niistä sen enempää.

Monta vuotta haaveilin vaihtoon lähtemisestä ja nyt se on suoritettu. Olen hieman kahden vaiheilla, aionko pyrkiä työharjoitteluun ulkomailla vielä opintojeni aikana. Vaihtokokemus oli todella opettavainen ja omalla kohdallani aika paljon itseni tutkimista. Tuntuu, että nyt minulla on selkeämmät tavoitteet lähitulevaisuuden suhteen. Kasvoin täällä henkisesti, fyysisesti olen melko samankokoinen.

Lähtemisen haikeutta helpotti se, että kotimatkani tapahtuu muutaman mutkan kautta eurooppaa kiertämällä. Tätä olen odottanut todella kauan. Taas yksi haaveistani toteutuu. Interrail-kokemuksesta teen uuden blogin, jota voitte seurata täältä
Hauptplatz viimeisenä iltana

torstai 3. heinäkuuta 2014

Sveitsi ja hyppysellinen Itävaltaa

Perjantaiaamuna starttasimme Innsbruckista Maranellon punaisella autolla kohti Sveitsiä. Samoihin aikoihin Miikka hyppäsi lentokoneeseen Helsingissä. Colin, isäntämme määränpäässä, oli koko päivän Kölnissä. Ilman kunnollista matkapuhelinverkkoa, ilman internetiä puhelimessa, akkujen uhkaavasti tyhjetessä meidän oli tarkoitus saada koko jengi kokoon iltaan mennessä. Kuulostaa seikkailulta.

Kohteemme Sveitsissä oli Winterthur. Saimme sovittua, että tapaamme Miikkan siellä. Zürichin kentältä meni hienosti juna sinne. Kumpikaan osapuoli ei tiennyt toistensa tarkasta aikataulusta ja kommunikointi onnistui, jos sattui löytämään ilmaisen wlanin (McDonaldsin). Loppujen lopuksi löysimme toisemme parin tunnin etsiskelyn jälkeen ja seurueen koko kasvoi yhdellä.

Löysimme Miikkan.
Sitten piti keksiä loppupäiväksi tekemistä. Helteinen keli ohjasi meidät järven läheisyyteen. Nokka kohti Rapperswilliä siis. Vaan eiväthän ne täällä mitään uimarantoja harrasta. Rannat ovat rehevöityneet umpeen. Tuli kuitenkin nähtyä Sveitsin maaseutua ja pieniä kyliä parinsadan kilometrin edestä. Paluumatkalla pysähdyimme Pfäffikerseen rantaan, jossa pojat kastautuivat. Aluehan on minulle tuttua seutua sukulaissuhteiden ansiosta. Tällä kertaa oli sen verran kiire palata Winterthuriin, ettei ehditty käydä ovella koputtelemassa. Kaksi järveä nähtyämme olimme valmiita perustamaan firman, joka tuo maahan kaislaleikkureita, mutta myöhemmin saimme kuulla, ettei kaisloja saa leikata syystä tai toisesta. Haaveet kaatuu.

Sveitsin maaseutua
Rapperswill
Pfäffikersee
Myöhään illalla olimme takaisin Winterthurissa, jonne oli päivän aikana ilmestynyt kaupunkifestari Albanifest: kadut täynnä ruokakojuja ja huvipuistolaitteita. Kadut täynnä ihmisiä. Meillä oli vielä muutama tunti aikaa tapettavana, joten tämä tuli meille kuin tilauksesta. Hieman ennen puoltayötä isäntämme oli ehtinyt työkiireiltään takaisin ottamaan meidät vastaan.

Löysimme Colinin

Lauantaina pyörähdimme kahvilla Säntis-vuorella, jonka jälkeen menimme Colinin isän luokse syömään, seurustelemaan ja katsomaan futista. Kävimme myös kellottamassa uuden pohja-ajan alppi EK:lle Lotuksella. Hieno laite kertakaikkiaan. Suomessa olisi täysin turha, mutta näillä teillä todella hauska. Tai eihän kyseisen auton hankintaa voi järjellä perustella Sveitsissäkään.

Säntis
Moottoriurheilua

Lookki kunnossa.

Illasta kävimme vielä uudemman kerran Albanifestilla ja tällä kertaa uskaltauduimme pariin laitteeseenkin. Törmäilyautot laittoivat jokaisen aikuisen hymyilemään leveästi. Otin, ajoin silti. Tunnustan. Sunnuntaina lähdimmekin herättyämme takaisin kohti Innsbruckia kolmestaan. Päivä oli sateinen, joka asetti pieniä ongelmia meidän uskolliselle Maranellon punaiselle. Ei muuten mitään, mutta ulos ei meinannut nähdä kun lasit huurtuivat. Itävallan puolella päätimme, ettei tällä kertaa makseta yhdeksän euron tiemaksua pitkästä tunnelista, vaan lähdetään kiertotietä pitkin. Nousua vuorille alkoi tulla yllättävän paljon ja huipulla vesisade muuttui räntäsateeksi. Maranellon punaisessa oli luonnollisesti suvikumit alla eli lunta ja jäätä ei nyt tarvittaisi. Eikä sitä onneksi ollutkaan. Maisemat pääsivät jälleen kerran yllättämään eli kiertotie lopulta oli kannattava päätös. Meillä ei ole tapana tehdä virheitä.

St. Anton. Otimme kiertotien välttääksemme 9 euron tunnelin. Lumiraja alkoi olla uhkaavan lähellä.

Maanantaina seurueeseen liittyi Tuukan kaveri ja matka jatkui neljän hengen voimin Zell am Seen kautta Graziin. Minä pääsin kotiin ja pojat jatkoivat matkaa kohti itää. Zell am See oli pieni ja idyllinen kaupunki, jossa pysähdyimme nopeasti syömässä. Grazin päässä ehdin näyttää pojille asuntoni ja pikaisesti kaupunkia.

Zell am See

Pitkä viikonloppu Innsbruckissa ja Sveitsissä oli todella mukava. Oli kiva nähdä vanhoja kavereita pitkästä aikaa. Tapasimme toisemme armeijassa vuonna 2009. Mukava nähdä ympäristö, asunto, kaupungit, missä kaverit asuu ja elää. Nyt sitten tietää, mistä puhutaan.

keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Via Ferrata

Niin siinä vaan pääsi käymään, että vielä viimeisenä viikonloppuna sain raahattua itseni Itävallan toiselle puolen vuorten keskelle Innsbruckiin. Vajaan kuuden tunnin junamatka taitettuna saavuin perille myöhään illalla. Lähtiessä Tuukka kysyi, kiinnostaisiko minua käydä korkealla. Vastasin notta mikä ettei ja pakkasin ulkoiluvaatteet matkaan. Kivahan nämä korkeudet on vielä kertaalleen katsastaa ennen kotiin paluuta. Vaan enpäs tiennyt kysymyksen koko luonnetta. Eikä tainnut tietää Tuukkakaan, sillä hänet oli pyytänyt kaveri, joka toiminee kiipeilyn opettajana. Seuraavan aamun agendassa ensimmäisenä oli löytää kauppa, josta saisi vuokrattua valjaat. Tässä vaiheessa elin vielä ymmärryksessä, että olemme menossa vaeltamaan. Valjaat. Okei, ehkä siellä korkealla polku käy välillä kapeaksi ja ihan varotoimenpiteenä on parempi pysyä vaijerissa kiinni. Paikan löydettyämme myyjätär suostutteli, melkein pakotti, vuokraamaan myös kypärät. Hetkinen nyt.

Innsbruckhan on laskettelijan unelmakaupunki. Tai jokaisen, joka tykkää vuorilla olla ja harrastaa. Hissi korkeuksiin lähtee kaupungin keskustasta. Muutenkin kaupunki oli todella hieno, yksi hienoimmista, missä olen käynyt. Katukuvasta huomaa, että kaupunki elää turismilla. Tapasimme hissimatkalla loput seurueestamme, kaksi henkilöä, ja jatkoimme matkaa parin kilometrin korkeuteen. Tässä vaiheessa olimme pilvien yläpuolella ja sää oli muuttunut sopivan aurinkoiseksi. Lyhyen kävelymatkan jälkeen totuus tästä "vaelluksesta" lyötiin naamaan. Pystysuora kallioseinä, jossa muutama hassu harjateräksestä nakattu askel sekä turvavaijeri. Vai että tuonne pitäisi sitten lähteä. Eikai tässä nyt aleta perumaankaan. Jarek, matkan järjestäjä, kyseli onko paljon kokemusta kiipeilystä takana. Ei sitten yhtään! Kerran sisähallissa vajaan tunnin verran.

Hissillä pääsi näihin maisemiin
Ensimmäinen nousu

Kuten huvipuistolaitteissa, myös tässä lajissa jännitystä lievensi luottamus tekniikkaan ja välineisiin. Toisaalta vaijerien kiinityskohdat olivat parin kolmen metrin päässä toisistaan ja putoamishetkellä valjaista paljastuu vähän löysää pysähdystä lieventämään. Toisinsanoen, tietyissä paikoissa otteen lipeäminen tarkoittaa 3-5 metrin pudotusta ruhon kolistessa kallioon. Luita varmasti murtuisi, mutta eloon jäätäisiin. Hieno homma! Vaijerin varassa etenimme kolmisen tuntia, jonka jälkeen seurasi reilun tunnin vaellus takaisin hissille. Alkumatkasta olin yllättynyt, kuinka kevyttä tämä kiipeily olikaan. Tahti, varsinkin itselläni, oli melko rauhallinen. Myös varmuus kiipeämiseen löytyi yllättävän helposti ja korkeus ei jaksanut pelottaa. Osasyynä tähän oli se, että korkeutta ei tajunnut mittakaavan puuttuessa. Välillä oli tosin kohtia, missä oli oikeastaan parempi olla katsomatta alas. Loppumatkasta ja reilun kolmen viikon flunssakauden jälkeen olin todella puhki ja puolimatkan krouvissa, ennen evästaukoa, alkoi jo pieni epätoivo iskeä, sillä reittiä ei voi jättää kesken eikä takaisin kääntyä.

Muutama vuosi takaperin Sveitsissä ollessani mietin vuoria ihaillessani, että millaista olisi olla vuoren huipulla. Nyt tiedän millaista se on. Jotenkin käsittämätöntä, että tämä todella massiivinen kappale on huipulta veitsenterävä ja näet sieltä vuoren molemmille puolille. Todella tuntui siltä, että nyt ollaan maailman huipulla.

Korkeutta 2400+ metriä.

Välillä reitti oli haastavaa.

Edessä eläimiä, taustalla Innsbruck
Kokemus oli sen verran puuduttava, että illasta ei meinannut pystyä kävelemään kauppaan ja takaisin. Seisaaltaan oleminen oli kivuliasta, kun pohkeet huusivat lepoa. Kokemus oli myös ikimuistoinen ja kaikinpuolin mahtava. Suomessa vastaavaa ei voi tehdä, joten seuraavaan via ferrataan voi vierähtää pitkä tovi. Aikaisin levolle ja seuraavana aamuna auton nokka kohti Sveitsiä.

maanantai 23. kesäkuuta 2014

F1 Austria GP

Jahas, on taas tullut aika pitkä tauko kirjoittamisesta. Syy on sama mitä aiemminkin: ei ole tapahtunut mitään mullistavaa. Koko kesäkuu on mennyt sairastellessa ja nyt on reilun viikon verran saanut niistellä nenää. Ei mitään vakavampaa, mutta urheilla ei tarvi. Vielä olisi hyppysellinen byrokratiaa ja yksi tentti. Kummasti sitä vähän haikein mielin on täältä pois lähdössä, vaikka omalle kohdalle onkin sattunut jos jonkinlaista vastoinkäymistä. 4-5 viikon sairastelut eivät ole auttaneet tilannetta yhtään. Pari asiaa oli reissun tavoitteena, joiden toteutuminen alkoi näyttää epävarmalta. Yksi oli Innsbruckissa käyminen, joka ehtiikin vielä toteutua. Keskiviikkona lähtö, maanantaina paluu. Välissä pyörähdys Zürichissä kaveria moikkaamassa. Hoksasin hetki sitten, että olen kiertänyt/tulen kiertämään kaikki Itävallan varsinaiset naapurimaat. Liechensteinia ei lasketa. Tsekkiin en myöskään ehtinyt. No, olen minä siellä käynyt aikoinaan.

Niin, se toinen asia mikä meinasi jäädä toteutumatta. Formulat! Monen vuoden (11 vuoden) tauon jälkeen Itävallan GP on taas kalenterissa. Ja vieläpä juuri sinä vuonna ja sinä vuodenaikana kun minä olen Itävallassa vaihtoa suorittamassa. Joten tottakai sinne pitää päästä, varsinkin kun rata sijaitsee vain noin 75km päässä Grazista. Vaan kuinka ollakaan, joku muukin halusi päästä radan varteen kuuntelemään pärinää pitkän tauon jälkeen ja kaikki liput olivat loppuunmyyty jo aikoja sitten. Kaikki edullisimmat liput, korjaan. Tätä vastoinkäymistä sulattelin pala kerrallaan koko kevään ajan ja olinkin hyväksynyt, että F1-kisojen seuraaminen, yksi pienistä unelmistani, ei ole toteutuva tänä vuonna.

Oli perjantai, sateinen ilta ja Suomessa juhannus, kun sain puhelun. Yksi kaveri espanjanmaalta oli estynyt katsomaan kisoja sekä lauantaina että sunnuntaina, joten hän tarjosi lippuja kaupaksi. Pari hetkeä asiaa tuumailin. Liput maksaa rahaa ja rahaa on rajallisesti. Toisaalta en tule ikinä, koskaan saamaan yhtä helppoa ja edullista tilaisuutta päästä katsomaan formula-kisoja. Päätös oli tehty.

Reilun tunnin verran ajaa Grazista radalle Spielbergiin. Lippumme kantoivat nimeä General Admission, joka tarkoittaa suomeksi nurmikenttää ja seisomapaikkoja. Sen enempää F1-sirkusta ja sarjan ympärillä pyörivää glamouria emme päässeet näkemään. Auto parkkiin pellolle ja lyhyt jalkapatikka radan varteen. Samana viikonloppuna ajettiin myös junioriluokat GP2 ja GP3 sekä Porsche Cup. Jotta saisi hyvät paikat, oli radalle mentävä jo hyvissä ajoin. Toisinsanoen molemmat päivät menivät kokonaisuudessaan kisapaikalla. Sunnuntain F1-kisa alkoi kahdelta, me olimme paikalle aamulla hieman kahdeksan jälkeen. Toki nämä nurmipaikat eivät tarjonneet niin hyvää näkymää radalle, mitä katsomopaikat, mutta pitkä päivä oli miellyttävämpi viettää nurtsilla. Matkassa oli retkipatkoja sekä pari retkituolia, jotka riittivät hyvin 3-4 hengen seurueellemme.

Lauantai meni mukavasti eri sarjojen aika-ajoja katsellessa. Runsaasti kritiikkiä saanut uusien F1-moottorien alhainen melutaso oli erittäin totta ja kieltämättä vähensi fiilistä. Melkein joutui omalla suulla päristelemään. Sunnuntai starttasi muiden sarjojen kilpailulla, jota seurasi paraati sekä ilmailunäytös. Tästä en oikein mitään tiennytkään. Pojat puhuivat legendaarisen Niki Laudan, 70- ja 80-luvun formulatähden hyppäävän vanhan formulan puikkoihin ja ajavan muutaman kierroksen näytösmielessä. Enpäs jaksanut oikein uskoa. Totta ne puhuivat! Niki Lauda ajoi vuosimallin -76 Ferrari 312T2:lla, samalla millä ajoi surullisenkuuluisan kolarin Nürburgringillä. Ja ajoi vielä oikeasti kovaa! Enpäs olisi uskonut näkeväni Niki Laudan,65v, ajavan formulalla, mutta näin siinä nyt pääsi käymään. Samassa paraatissa oli muitakin legendaarisia vanhempia F1-malleja, jotka muistuttivat, miltä formulat ovat ennen kuulostaneet. Vapaastihengittävä V10 kuulostaa paremmalta, mitä ahdettu V6. Kaiken kruunasi Valtteri Bottaksen hieno kolmas sija ja uransa ensimmäinen palkintopallisija. Mersun ylivoiman takia parempaa sijaa ei voi oikein toivoakaan.

Lauantaina porukkaa oli vielä melko vähän.

Porsche Cup
Näyttävä ulosajo GP3-kisassa. Kuvassa ei niinkään näyttävä..

Kuljettajat rekan kyydissä. Bottas screenillä haastateltavana.
Paraatikulkue ennen kisaa. Legendaarisia autoja eri vuosikymmeniltä. Niki Lauda kärkikolmikossa.

Poikia väsytti paluumatkalla

Oli se vaan upeaa nähdä ajamista paikanpäällä. Varmasti jatkossa tulee katsottua kisoja televisiosta hieman eri valossa.

P.S. Ystäväni ja kaverini Suomessa keräsivät alle vuorokaudessa kasaan kolehdin, joka olisi kattanut matkat kokonaisuudessaan Itävallasta Suomeen ja takaisin. Päätin kuitenkin jättää suomalaisen juhannuksen vieton väliin tällä kertaa. Vaikka vähän haikeaa täältä onkin lähteä, on suuri ilo päästä Suomeen näin hyvien ystävien seuraan. Tässähän ihan iso mies liikuttuu.

sunnuntai 8. kesäkuuta 2014

Vikoja viikkoja

Mitäpäs tänne. Alkuviikko, maanantai-keskiviikko, meni intensiivikurssin merkeissä."Väärästä" opetuskielestä huolimatta kurssi oli mielenkiintoinen ja pitkästä aikaa oikeasti kiinnostava. Kyllä, viimeksi taisi olla oikeasti mieluinen kurssi viime syksynä. Tämä kurssi, recommender systems, antoi lisämotivaatiota keskittyä myöhemmissä opinnoissa kyseiseen aihepiiriin. Toivotaan parasta, ettei se motivaatio unohdu vaikka Ranskan Rivieralle sitten paluumatkalla.

Alkuviikko meni myös ohueassa flunssassa. Keskiviikko-iltana, pari tuntia tentin jälkeen, nousi kuume oikein kunnolla. En tiedä kuinka paljon oli, mutta veikkaan, että alun toista mittaria. Vatsatauti kaupanpäälle. Ohjelma muuttuikin lepäämiseen ja elokuvien katseluun perjantai-iltaan asti. Lauantaina oli Erasmus-järjestön päiväreissu Dachstein-vuorelle, mihin päätin mennä vaikka väkisin. Ja niin tein, Imodiumin voimalla. Kuumeesta pääsin eroon jo torstain puolella. Huomasin muuten, että Imodium maistuu vaniljasokerille. Eli jos kesken leipomisen huomaa sokerin puuttuvan, tässä oiva korvike. Lähetän vinkin myöhemmin niksi-Pirkkaan.

Sitten koitti lauantai, viikon piristys. Bussi starttasi ennen kahdeksaa ja reilun kahden tunnin matkaamisen jälkeen saavuttiin perille. Dachstein on laskettelukeskus talvisin ja jonkinlainen yleisnähtävyys kesäisin. Dachstein-vuori, sekä viereinen Hallstatt kylä löytyvät molemmat UNESCO:n maailmanperintölistalta. Matka huipulle taittuu kahdella vaijerihissillä. Ensimmäisessä tasanteessa sijaitsi rahastusmyymälöiden lisäksi pari luolaa. Mammoth cave (ei liity mitenkään mammutti-eläimeen) sekä Ice cave (ei liity mitenkään Kimi Räikköseen). Molemmissa kierreltiin kilometrin lenkit, mikä varmisti flunssan saamisen. Hellettä ulkona, pientä hikeä pintaan kiipeämisestä ja sit vuoren sisään nollan asteen (+-5) syleilyyn. Luolat olivat mahtava ja itselle uusi kokemus. Jo luolien kohdalla tuli vastaan tietynlainen inflaatio upeiden maisemien johdosta: pelkistä ulkoilmamaisemista oli jo niin tohkeissaan, ettei enää osannut ihastella luolien näkymiä niin paljon, mitä jossain muussa ympäristössä varmasti olisi. Audi TT ei paljoa säväytä, jos hetkeä ennen on ajanut Ferrarilla. Mutta olivat luolat mahtavia ja mukava muistella näin jälkikäteen kuvista. Hämärissä luolissa loppui kuvauskalusto ja kuvaajan taidot. Siksi vähän rakeisia kuvia, valitan.

Nousu ensimmäiselle tasanteelle, missä luolat sijaitsee.
Mammoth-luolan suu

Seiskanollaysi minitrac Kubotan dieselillä!!

Kiipeilijä korkeuksissa oli oikeasti nukke. Tai ruumis.

Jääluola oli paikkapaikoin melko fallosmainen

Näkymä jääluolan uloskäynniltä. Taustalla Hallstättersee-järvi.
Tässä vaiheessa reissua tuli ihmeteltyä jo koko rahan edestä. Matka oli kuitenkin vasta puolessa välissä ja kiipeäminen vuorelle puolessa matkassa, joten loppumatkasta en olisi aanut  ihmetellä.Seuraavalla pysäkillä luonto olikin jo kertaluokkaa karumpaa. Tuntui oudolta kävellä t-paitasillaan lumen keskellä. Yhtä oudolta, mitä tämänhetkinen kurkkukipu. Mutta maisemat senkuin muuttuivat hienommaksi. Ja onneksi kelit olivat suotuisat. Näillä korkeuksilla voisi helposti olla pilvet puolimatkassa estämässä näkymää alas. Tai mistä minä tiedän, kunhan yritän päteä.

Evästaukomaisemia

Alla kylä/kaupunki nimeltä Winkl ja lahden toisella puolen Hallstatt
Tässä vaiheessa olin varmaan saanut auringonpistoksen

Five fingers-näköalatasanne. 2108m
Kiva sorapätkä
Uusi harrastus

Tältä matkala odotin etukäteen todella paljon Hallstatt-kylää. Ilmeisesti olimme haalineet aikatauluongelmia, sillä kylävierailuun annettiin aikaa vain puoli tuntia. Vartti eteenpäin, vartti takaisin. Tämä oli sellainen kohde, missä nimenomaan pitäisi istuskella järven rannalla oikein ajan kanssa. Kieltämättä upea kylä.

Huippu oikealla on Dachstein
Hallstatt

Talossa käynnistyi palohälytys, kolmatta kertaa minun läsnäoloni aikana. Liesituulettimien kanssa on oltava tarkkana tai tulee sakko väärästä hälytyksestä. Annos nuudeleita maksaa joko 0,49e tai 550,49e, valmistustavasta riippuen. Omalla kohdallani nämä eivät aiheuta toimenpiteitä. Mitä nyt alkaa hampaita naurattaa puhtaasta vahingonilosta.